Sporten helpt je om sneller 10 kilo te verbranden

Mensen houden van mooie, ronde getallen. Dat blijkt ook wanneer we het hebben over afvallen en streefgewichten. Mensen vallen liever 10 kilo af dan bijvoorbeeld 8 of 9 kilo. Maar 10 kilo afvallen is nogal een boude doelstelling! Voor veel mensen is dat meer dan een tiende van hun volledige lichaamsgewicht. En er zijn ook genoeg mensen van amper 70 kilo die nog eens 10 kilo willen verliezen.

De vraag is dus of het gezond voor jou is om zoveel gewicht te verliezen, of dat je beter af bent met de helft. 5 kilo is immers ook al een hele prestatie en zal je ook een gelukkiger, gezonder mens maken. De discussie over hoe gezond het voor jou is om 10 kilo af te (willen) vallen laten we even voor wat hij is. We gaan er in dit artikel dieper op in hoe sporten je kan helpen om nog sneller 10 kilo vet te verbranden.

Sportieve vrouw

Niet alleen voeding

Het gaat bij afvallen echt niet alleen om voeding. Natuurlijk zit daar een basis in, maar zodra die basis goed is, val je in principe niet meer af. Je blijft hooguit op gewicht. Om af te rekenen met de inmiddels opgebouwde vetmassa, dien je toch echt meer te gaan doen. Bewegen bijvoorbeeld.

Intensieve krachttraining

We vallen direct met de deur in huis. Intensieve krachttraining is de meest ideale manier om af te vallen. Het is namelijk de enige manier om alle spiergroepen in je lichaam (lees: buik, benen, billen en heupen) te trainen en om die spieren heen vetmassa te doen slinken en om te zetten in spiermassa. Hoe intensiever je traint, hoe meer energie je verbruikt en hoe meet vet je zal verbranden. Dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Het beste kun je een abonnement nemen op de sportschool en daar een schema laten opstellen met het doel om 10 kilo af te vallen. De instructeurs in de sportschool weten als geen ander hoe ze jou moeten begeleiden bij het behalen van je streefgewicht.

Pas wel op met blessures. Je zal niet de eerste zijn de zich vol overgave op de krachttraining stort en die geblesseerd raakt.

Conditietraining en cardio

Een andere vorm van sporten die op twee manieren helpt, is cardiotraining. Met deze (intensieve) conditietraining bouw je niet alleen spiermassa op, maar ook nog eens uithoudingsvermogen. De activiteiten zelf zijn intensief genoeg om je te laten afvallen. Een paar kilometer hardlopen of fietsen op een dag vereisen immers al de nodige energie. Maar ook bouw je meer conditie op en kun je het intensieve sporten in de sportschool (de krachttraining die we eerder in dit artikel bespraken) langer uithouden en nog beter vormgeven.

Doe dus vooral van beide. Zo kun je wisselen (de ene dag krachttraining, de volgende dag conditietraining) en je spieren ook voldoende rust geven. Deze vorm van trainen met elkaar combineren zal dan ook zeker het beste effect geven. 10 kilo afvallen komt op deze manier dus echt een stuk dichterbij.

Zwaarder worden hoort erbij

Wanneer je begint met sporten, word je eerst zwaarder. Dat is voor veel mensen even schrikken, maar is logisch te verklaren. Je spiermassa groeit. Spiermassa is zwaarder dan vet. Je valt dus zeker af in vetmassa, maar kweekt tegelijkertijd spieren. Schrik hier dus niet van als je op de weegschaal ga en gooi zeker de handdoek niet direct in de ring. Je hebt tijd nodig om de maximale spiermassa aan te maken. Daarna zal je merken dat ook het gewicht op de weegschaal achteruitgaat. Maar de kans is groot dat je dan al lekker in je vel zit en niet eens door hebt dat je 10 kilo bent afgevallen.

10 kilo afvallen met sporten


buikspieren

Buikspieren trainen

Als je wilt afvallen dan is dat het meest effectief door een combinatie van voeding en sport. Goed om mee te beginnen zijn daarom buikspieroefeningen want die kun je eenvoudig thuis doen wanneer het jou uitkomt. Daarnaast zijn er ook nog veel andere oefeningen die je makkelijk thuis kunt doen.

krachttraining

Krachttraining en Afvallen

Krachttraining is ontzettend goed om mee af te vallen. Dat komt omdat een krachttraining tot wel 24 uur effect heeft op het verbranden van calorieën. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie jij dagelijks verbruikt. Daarnaast zul je ook strakker in je vel komen te zitten en lichamelijk een stuk sterker worden.

hardlopen

Harlopen en Afvallen

Hardlopen is een ideale sport om sneller een calorie tekort te creëeren en tegelijkertijd je conditie te verbeteren. Je bepaalt zelf wanneer je gaat lopen, hoe hard je loopt en hoe lang. Het is wel belangrijk dat je een geschikte outfit draagt en vooral de hardloopschoenen zijn belangrijk.

10 kilo afvallen met gezonde recepten


vis

Vis gerechten

Vis is gezond omdat het vaak rijk is aan gezonde vetten. En ja gezonde vetten zijn ontzettend goed tijdens het afvallen. We hebben het nu over de onverzadigde vetten.

asperges

Gezonde Ingrediënten

Als je zelf kookt, zorg dan dat je koelkast vol zit met gezonde ingrediënten. Als je dan kookt eet je al snel gezond en maak je het eten ook lekkerder.

salade met kip

Salade met Kip

Kip in combinatie met een salade is een goede combinatie tijdens het afvallen. Je krijgt zo veel groente en vitaminen binnen en je kan de kip lekker kruiden.

Copyright © www.10kilo-afvallen.nl © 2016